Banken – företagarens värsta fiende

Låt oss berätta en historia från en företagares skruvade verklighet.

En vän till oss, vi kan kalla honom Pjotr, har startat en naprapatklinik. I ett par veckors tid har vi hört honom klaga på hur svårt det är. Hans bank har nämligen dränkt honom i pappersarbete.

Det tog till exempel två veckor att öppna ett bankgirokonto. När det väl var gjort pustade Pjotr ut, men det skulle han inte ha gjort.  Några dagar senare ringer banken:

– Ditt konto är övertrasserat. Du har inte haft täckning för en betalning på 200 kronor.

– Men vänta nu, säger Pjotr, jag har ju inte använt kontot än?

– Det är årsavgiften för bankgirokontot som vi har debiterat dig.

– Oj, det gick fort.

– Mmm. Och eftersom du inte hade täckning så har du också en övertrasseringsavgift på 90 kronor att betala.

– Nej, men vänta lite här nu! Jag öppnar att konto och direkt debiterar ni mig årsavgiften och så ska jag betala straffavgift för det. Jag tänker inte betala de där 90 kronorna!

– Det där får du ta med min kollega som handlägger reklamationer.

– Koppla mig till din kollega då.

– Hon är inte här idag. Jag kan ta ett meddelande och be att hon ringer dig. Men hon har många meddelanden. Så det kan ta en vecka eller så.

– Ja, ja, svarar Pjotr, bara det blir löst.

– Mmm… Du debiteras 90 kronor för varje vecka kontot är övertrasserat…

– Va!? För varje vecka som går utan att din kollega ringer mig så kostar det mig 90 kronor?

– Ja.

– Hur många veckor kan ni hålla på så?

– Året ut. Sedan stänger vi kontot.

Tack och god natt säger vi. Vi cenralbyråkrater trodde att det var myndigheters regler som satte käppar i hjulen för företag. Inte visste vi att bankerna var proppen Orvar.

Det här inlägget postades i myndigheter och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

