Homofobin frodas i det offentliga Sverige

För ett tag sen kunde man läsa om you tube-kampanjen ”It gets better!” lite varstans, också här. Den kom till på grund av att ett stort antal amerikanska ungdomar tagit livet av sig. Varför? För att de trakasserats, mobbats och misshandlat för att deras omgivning trott att de är homosexuella. 

Ola Lindholm, chefredaktör för Kamratposten, presenterade också en undersökning som visade att hur utbredd homofobin bland unga människor och barn är. Det blir alltså inte nödvändigtvis bättre med nästa generation.

Idag kan vi läsa om hur en liten pojke på sin förskola i Jönköping blivit huggen i nacken med en matkniv. Att ställa frågan varför känns helt meningslöst eftersom inget skäl kan vara giltigt men han hade under längre tid blivit mobbad för att han gillade rosa kläder, balett och nagellack. Han kallades bög, fick inte leka med de andra barnen och blev ibland neddragen från klätterställningen. Sex år gammal. Föräldrarna informerades inte utan pojken fick själv berätta att han fått en kniv i nacken så att det börjat blöda. Förskolan refererar till händelsen som en ”liten incident”.

Det här ungarna är de som konstituerar valmanskåren, de lagstiftande organen och hela samhället om inte så många år. Att bortförklara allvaret med att de är så små finns inte på kartan. Som ”It gets better”-projektet visar är det här en fråga på liv och död.. Så länge förskolepersonal och föräldrar inte visar nolltolerans mot den här typen av homofobi och könsnormativism så kommer vi aldrig att få ett tolerantare samhälle.

Och det vore så fruktansvärt sorgligt.

Det här inlägget postades i män och kvinnor, offentlig sektor och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Homofobin frodas i det offentliga Sverige

  1. deevo skriver:

    Åh herre Gud! Kanske jag inte ska säga i bibelbältet… *skratt*
    Lyssna på det här och förstå den grad av inskränkthet som råder i regionen.

    Har barn med en tjej från en by som heter Mullsjö som ligger utanför Jönköping, och hon ställer hela tiden till det för min lille son på olika vis. Ett sätt är färgdiskriminering! Min son är troligtvis inte gay. Det finns inga sådan tecken, däremot gillar han rosa och har ett väl utvecklat estetisk sinne. Han är ett mycket fint exemplar som gör mig stolt.
    Skulle han mot alla odds inte vara hetero så har det ingen betydelse för mig. Min plikt är att han ska få bli det bästa han kan bli. Dit hör inte sexualiteten. Det finns inget a, b och c lag enligt mig.

    Hon trakasserar honom och den äldre sonen till den grad med sin homofobi att de inte vågar ha på sig några kläder utan att fråga henne om lov.

    Det började egentligen när jag köpte en rosa barnvagn till min son som nu är 4 år. Vi trodde att vi skulle få en dotter eftersom de sa så på ultraljudet. Vi köpte en massa rosa prylar. Det blev en grabb. Jag som kommer från storstan brydde mig inte om det utan den rosa Urban Jungle-vagnen fick lugnt vara kvar. Det blev ett ramaskri och hon krävde en ny vagn. Det var ett fruktansvärt liv och skrik om bögar och att hon skulle få skämmas livet ur sig! Hela hennes familj slog också bakut och det slutade med att hennes pappa sprang iväg och handlade en svart insats när jag av principiella själ vägrade. I mina ögon hade det hela blivit löjligt.

    Min liberala ståndpunkt angående bla. rosa och det yrke jag är verksam i där många kreativa är homosexuella, har i förlängningen fått dottern/familjen att utmåla mig som bög, ha incest med min mamma, ligga med kompisars barn, vara knarkare, kriminell etc. Inget av det är naturligtvis överensstämmande med verkligheten utan ett sätt som de är vana vid att kommunicera på. Man lär sig efterhand. Knivar gillar de att hotas med – det kan jag bekräfta!

    Mullsjö är visserligen en gammal nazist-by som är reglerad av tok-religiösa pingstvänner, sekter och inavel, men jag misstänker att det ser ut så här lite varstans runt Jönköping. Det är inte lätt för ett barn som är annorlunda, lite duktigare, lite snyggare, lite smartare osv att växa upp i trakten. Det sker en historiskt regelmässig flykt av bättre genetiskt material från alla byhålor och det blir alltså inte bättre med tiden. ”Its gets better”-kampanjen har nog ingen större lyssnar-skara därute i byarna.

    Tillbaka till mamman till min son. Hon försöker sprida sitt inskränkta budskap så gott hon kan till barnen. Det är en finfin hjärntvätt och ju mer jag protesterar desto värre blir det. Jag har slutat. Det är upp och neråtvända världen för all normal logik därute i byn.

    En granne som är utlänning får inte hälsa och hon har skrämt upp dem så att de är rädda för invandrare, vilket enligt min mening är dåligt för barnens framtid. Hon och en grannkärring som hon kokar ihop skvaller med hotar grannen och lever rövare när de kunde. Det hela hänger ihop. Att jag är INTE är homofob eller rasist förbättrar inte förhandlingsläget *skratt*.

    Det är en mardröm för en intellektuell att åka in i byn. Ångesten kickar in när man ser vägskylten som säger att det är 20 km kvar till VIP-rondellen. Om man säger att det råder en kulturell skymning över byn förutsätter det att det fanns något av värde innan skymningen – nej det har alltid rått ett mörker över regionen. Det kommer att råda till tiden tar slut.

    • chockadochorolig skriver:

      Ja, herre gud – vad ska man säga… Det verkar som att både Jönköping och ditt ex har ett och annat att ta tag i. Vi kan bara inte fatta det här med bögnojan och skräcken för rosa – alltså allvarligt. Det är fortfarande ingen som lyckats förklara vad det är som är så jävla farligt.

  2. Deevo skriver:

    Jag kan inte förklara vad som är fel. Det är väl en massa tomhet, meningslöshet och hat som ansamlats och som måste ut någonstans. Jag kan ge dig en liten hint… de har inga intressen eller hobbies. När jag träffade familjen för första gången ville jag veta vad de hade för intressen. Alla jag vet har något specialintresse. De samlar, de sportar, de gör saker… vad som helst! Det visar sig ganska snabbt att de inte pysslar med något. De är tomma, de kan ingenting, de gör ingenting, de har inga drömmar, ingen fantasi, ingen projektionsförmåga, ingen möjlighet att tänka abstrakt, ingen humor, de har kort sagt inget själsliv…

  3. gunillanorman skriver:

    Nu är ni ute på hal is. Det du, Devo, skriver om är inget som är utmärkande för Jönköping med omnejd, tex Mullsjö. Extrema frireligiösa människor finns varstans i Sverige. Jag bor i Jönköping och har bot på andra ställen i Europa, så jag kan uttala mig. Ja, Jönköping har varit enort med många frireligiösa samfund och därmed fått en stämpel I dag är det en storstad med månkulturella världen, det tror jag du innerst vet men råkat ut för en familj med inskränkta värderingar. Sådant finns runt om i vårt land. Tag själv hand om ditt barn, lär honom respektera andra människor och acceptera deras uppfattningar även om han inte delar dem.
    //Gunilla

  4. gunillanorman skriver:

    Ursäkta min stavning men jag har dålig syn.

  5. gunillanorman skriver:

    Funderar… Dessutom som klarsynt förälder med en fri fostran för sitt barn, kanske man bör ha så vaken insikt att förstå, att i dagens samhälle kan man inte låta sin sexårige son gå till skolan med rosa kläder. Dagens skola är alldeles för tuff, och vem beror det på om inte de vuxna som lärt de små. ”Som de gamla sjunga, så kvittrar de unga”. Att pojkar dansar balett är helt okej likaväl som flickor spelar fotboll och utövar karate, men vi ska inte tro att vi kan radera ut skillnaden mellan könen. Vi är skapade till, vad naturen bestämde, en hane och en hona, vilket jag tycker att vi ska bejaka. Om sedan naturen slår slint på enstaka ska vi stötta och acceptera utan fördömande.
    //Gunilla

    • chockadochorolig skriver:

      Genom att säga att den ansvarstagande föräldern inte låter sin sexåring gå i rosa kläder till skolan för att ungen då kan bli mobbad säger man också att det är okej att mobba någon av de skälet. Om ungen vill ha rosa kläder – varför inte? Hur ska jag om förälder kunna förklara för honom att det är helt okej att ha rosa kläder eller nagellack men du får inte ha det för de andra kommer reta dig. Det går inte ihop. Det är inte att gå framåt att fortsätta trycka in barn i könsroller och i en bisats säga att de inte behöver vara där. De föräldrar vars barn trakasserar andra har en mycket större uppgift i att förklara för sina barn att man inte retar eller mobbar någon – aldrig. Varken för rosa kläder eller något annat. Det handlar för oss absolut inte om att radera skillnaden mellan könen men det beror förstås på vad man lägger i könsbegreppet. Skillnaden ligger ju knappast i vem som har nagellack och inte utan i biologiska funktioner som förmåga att vara gravid ect. Det vore väl i och för sig fantastiskt om man kunde dela på det men nu handlar det om en sexårig pojke som fått en kniv i nacken för att han gillar balett.

  6. gunillanorman skriver:

    Nej inte för att han gillar balett utan för att han mer var klädd som en flicka. Visst är det mobbarnas föräldrar som ska lära sina barn att var och en får vara som de känner för så länge det håller sig inom lagens gränser. Men tror du verkligen att det idag fungerar så i skolan så misstar du dig. Där är tufft och det behövs mycket mer upplysning. Unga killar, från jag tor Växjö sportlinje, är nu ute i skolor och pratar om just mobbing och hur man ska vara kompis med varann och inte utesluta någon. Även idag, i vuxenlivet har du en tyst mobbing och det tror jag du vet. Alltså, jag skulle prata med mitt barn och först och främst med lärare och barnen i klassen innan jag släppte min pojk till skolan klädd som en flicka. Dessutom var det mamman själv som köpte dessa kläder till barnet. I den låga åldern tycker jag mamman skulle styrt detta på annorlunda sätt och om barnet fortsatt i högre ålder ville klä sig som flicka så vore det upp till honom att avgöra. Vi lever i en hård skolvärd sak du veta. Min sonson, 6 år, blev nertryckt med huvudet mot golvet och så fasthållen tills han började gråta. Detta av andra 6 åringar. De är inga änglar. Lyckligtvis kom mamman i tumultet.
    //Gunilla

  7. elly skriver:

    Därför tycker jag att det är så fint att det finns förskolor som denna: http://www.aftonbladet.se/wendela/article8483610.ab

Kommentera

