Den som tar flest risker innan den dör – just det, dör.

Färre och färre skadas i trafiken. Sedan förre året har antalet skadade minskat med 7 % och antalet som dör är rekordlågt – 270 personer förra året. Detta berättar Transportstyrelsen. Förklaringen stavas säkrare vägar, med t.ex. fler mitträcken, och säkrare bilar. Det här är så klart en mycket positiv nyhet som fyra-ekot, trots viss uppförsbacke, lyckas vinkla till en katastrof. (Det är så lite för bilverkstäderna att göra nu. BilmeckarBerra, bilmeeeeckare sen 1862, – Så här lite har vi aldrig haft att göra)

 

Det är inte bara Ekot som hittat sin egen vinkel på det här. Robert Colin, en riktig dundergös till Sven Wolter-kopia, tolkar statistiken på sitt eget sätt. Det visar sig nämligen, och detta kan ju inte vara en nyhet för en motorjournalist, att män står för en stor andel av olyckorna. Colin hänvisar till en undersökning som försäkringsbolaget if har gjort som visar att 70 % av olycksförarna är män och 60 % av de påkörda gångarna är kvinnor. Detta kan handla om att fler män kör bil och fler kvinnor går. Tittar man på de olyckor där folk dör är 15 av 16 förare män. Av detta drar Colin den häpnadsväckande slutsatsen att, håll i hatten…. män är bättre bilförare än kvinnor. Men såklart.

Män är bättre bilförare men tar bara lite mer risker än kvinnor. Hur det större risktagandet inte har något med ens kvaliteter som förare att göra är något våra bilskolärare inte skrivit under på. Vi är beredda att hålla med. Varför är det då så här?

”Redan som småbarn är pojkar nyfiknare på att hitta sina gränser. De klättrar högre upp i trädet, balanserar närmare stupet och sladdar med cykeln. Och de har koll på omgivningen. Håller grenen? Vad händer om jag ramlar? Passar underlaget för den perfekta stoppbromsen?

Flickor är ute med dockvagnen och då behövs inte samma koll. Det viktigaste är att dockan har det bra.”

Och Colin fortsätter sin vandring genom stereotypernas, som Colin blandar samman med människor, liv.

”Och så är det dags för bil och manegen är krattad. Flickorna är kvar i sitt inövade mönster. De tittade ner i gatan för att inte snubbla och för att se att dockan hade det bra när de var ute med dockvagnen, och tittade bara upp då och då för att inte köra in dockvagnen i något.

Och pojkarna är kvar i sitt: Är det rullgrus på vägen, då cyklar jag omkull. Blir bakom ratten: Är det risk för isfläckar? Kommer jag mellan de där stenarna med moppen blir: hinner jag köra om före mötet.”

Och så slutsatsen: ”Män är bättre bilförare, men de tar risker som allt för ofta slutar i en olycka.

Snark.

Annonser
Det här inlägget postades i män och kvinnor och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Den som tar flest risker innan den dör – just det, dör.

  1. elly skriver:

    har läst det här förut, men nu dog jag lite igen. idiot.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s