Det här är inte ok

Dålig smak i munnen

Dålig smak i munnen

Trogna läsare vet att vi gillar att uppmärksamma reklam gone bad. Och underlaget för sådana inlägg tycks aldrig ta slut. Friggs bjuder just nu på detta skakande bidrag.

Vi vet inte vad som är värst:

Är det att reklamen så ogenarat säger att vuxna kvinnor som fått barn ska se till att hålla sig smala? Det lär ju inte komma en Dilfshake-reklam i morgondagens DN liksom…

Eller är det att begreppet MILF – som ju är rätt vulgärt – blivit så rumsrent så det kan användas i en käck reklam? För på ren svenska står det faktiskt mamma-jag-vill-knulla-skak. Det är inte ok.

Uppdatering 14/8-11: Vi nås i dag av nyheten att ovan nämnda reklam är den som anmälts flitigast till reklamombudsmannen i sommar. Bra. Synnerligen välförtjänt. Vi väntar med spänning på ombudsmannens dom.

Detta inlägg publicerades i män och kvinnor, Media och märktes , , , , . Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Det här är inte ok

  1. Linda skriver:

    Kom igen. Lighten up och fatta humorn.

  2. chockadochorolig skriver:

    Jo men okej då. Om man är Chockad och Orolig så är det lätt hänt att man blir chockad, orolig och förnumstig. Det kommer med jobbet.
    Ovanstånde utfall handlar nog om vår grundläggande avision mot den vikthets kvinnor utsätts för och det bisarra i att ”äta” godispulver i stället för att göra något åt sin kost och motion på längre (och hållbar) sikt.

  3. Björn skriver:

    Förlåt, Linda. Men ser ingen humor i den annonsen. Mest avsmak, faktiskt.

  4. elly skriver:

    jag är fullkomligt enig med bloggförfattarna och björn ovan. visst kan jag förstå ”humorn” i ordvitsen, och det är väl heller ingen hemlighet att den sortens bantningsmetoder riktar sig till kvinnor, men det känns ändå ganska typiskt och osmakligt. är det någon som missat reklamen för det nya tuggummit vigo (http://www.vigogum.se/)? den lanseras i tre ”smaker”; focus, active och beauty. focus representeras av en kille som ser ut som en ung professor, active av en rågblond kille med markerade käkben och spännig tröja och beauty av, just det, en glad och förmodligen jävligt naiv ung tjej. ”tugga vigo beauty om du vill hålla dig snygg!” lyder tuggummits slogan, och… ja, jag vet inte var jag ska börja. det finns så mycket som är fel med hela grejen i allmänhet (tuggummi med funktion, snicksnack) och stereotyperna i synnerhet. nej tack, jag passar.

  5. Daniel skriver:

    Om man verkligen tänker efter vad förkortningen milf betyder tycker jag inte att det är okej alls. Hade de använt nått mindre kränkande hade det kanske funkat..

  6. Björn skriver:

    Inte sett eller hört talas om vigo tidigare, och det är nog tur… Deras hemsida gav mig en ytterst påträngande gallasmak i mun och svalg.

    Nyper mig i armen – nej, ingen mardröm. Kollar kalendern – fortfarande 2011.

    Blir fan mörkrädd.

  7. Johanna Salmi skriver:

    Vill bara poängtera att jag instämde med chockad och oroligs inlägg! Och vigo, hejdlöst.

  8. Klara skriver:

    Och jag som äter den när jag är on the go och inte hinner med frukost. Shit vad besviken jag blir! Sorgligt att detta ska anses som ”kul”…

  9. Pingback: Uppföljning | Chockad och Orolig

  10. Stina skriver:

    Att vara mamma och kallad MILF smickrar mig i alla fall. Jag är rakt in i målgruppen och tycker Friggs har grymma produkter. Modigt av dem att sticka ut hakan på ett humoristiskt sätt! Produkten i sig är ju inte bantning, läs på mer!
    Amelia Adamo skriver om ”milfar” i sin tidning så nog har begreppet blivit rätt rumsrent. Sen att Pernilla Wahlgren går runt och kallar sig MILF…

  11. Håkan Rohdin skriver:

    Och ni undrar varför många har svårt med feminister.. Varför inte lägga lite tid på att bekämpa Svensson-Svensson istället som, om rollerna mellan makarna varit omvända, skulle ansetts som oerhört nedlåtande mot kvinnor.

    Eller också tar vi det för vad det är – humor. Någonting som får oss att le och se lite ljusare på livet.

    Men vad vet jag, jag är ju inte en del av det strukturellt diskriminerade könet..

Lämna en kommentar